Faalangst

Faalangst heeft te maken met het zelfbeeld van het kind. Een kind kan zichzelf zien als positief: “Ik ben oké en ik doe ertoe,” of het kind kan zichzelf zien als negatief: “Ik presteer slecht, iedereen vindt mij stom en dat klopt ook, want ik ben stom.” Door dit negatieve zelfbeeld presteren kinderen slecht. 

Uit onderzoek blijkt dat een kind dat slecht is in rekenen, maar positief over zichzelf denkt, vaak nog hoger scoort dan een kind dat goed is in rekenen en negatief over zichzelf denkt. Faalangst kan je dus behoorlijk in de weg zitten.

Naarmate een kind meer gevoelsmatig is ingesteld neemt de kans op faalangst toe. Dit komt omdat bij hen de correctie op het falen en daarmee het gevoel om iets fout te doen extra hard binnenkomt. 

Kenmerken van faalangst:

  • Je werkt vaak ongestructureerd en chaotisch
  • Je onderbreekt je werk en dwaalt af
  • Je gaat zweten en/of hebt klamme handen
  • Je krijgt een rood hoofd of rode vlekken in de nek
  • Je gaat trillen van opwinding
  • Je wordt misselijk
  • Je krijgt hoofdpijn
  • Je moet vaker naar de wc
  • Je ademhaling is oppervlakkig, hyperventilatie
  • Je hart klopt sneller dan normaal
  • Je krijgt een droge mond
  • Je bent bewegelijker dan anders
  • Je vraagt veel om hulp
  • Je vraagt veel om bevestiging
  • Je bent verlegen en afwachtend
  • Je slaapt slecht door de nare gedachten
  • Je blokkeert/black-out

Aanpak bij faalangst

Met de Kernvisie methode zetten we bewust niet direct in op de faalangst zelf, dat zou symptoom bestrijding zijn. Wij helpen het kind de reden van de faalangst weg te nemen. De reden van de faalangst is het niet goed beheersen van de basistechnieken. De basistechnieken zijn niet goed geautomatiseerd, waardoor het kind steeds weer moet nadenken hoe het moet.

Als er een woord gevraagd wordt en je ziet dat woordbeeld direct voor je, dan hoef je niet te twijfelen en schrijf je het gewoon op. Wanneer je 7 × 8 = wordt gevraagd en je hoofd zegt 56, dan hoef je niet te twijfelen en schrijf je het gewoon op. Maar zijn deze basistechnieken niet goed geautomatiseerd, dan slaat de twijfel toe. Dan gaat de angst dat je geen antwoorden kan geven, je leven beheersen en ontwikkelt het kind een negatief zelfbeeld.

Met de kernvisie methode helpen wij het kind de basistechnieken te automatiseren waardoor het kind ervaart dat steeds meer dingen wel lukken. Het kind krijgt weer meer zelfvertrouwen en de faalangst neemt af.

Talentgesprek

Voor kinderen